Reinoud van Vught vertelde ons eens: ‘Mijn werk wisselt nogal van gedaante en het verbaast me steeds dat mensen het toch herkennen.’ Hoewel het schilderen zelf het voornaamste onderwerp in zijn kunst is, maakt hij bepaald geen gesloten, abstract werk.
Van Vughts kunst heeft eerder een bepaalde openheid. Hij laat vaak verschillende schilderstijlen bij elkaar komen op één schilderij, en dat wordt niet verborgen, maar is juist duidelijk zichtbaar. Dat zorgt voor spanning. Een recente publicatie over zijn werk heet Hybriden: een goede titel voor een oeuvre dat niet alleen stijlen bij elkaar laat komen, maar ook de grenzen opzoekt tussen figuratief en abstract. Tijdens een gesprek in Espace Enny liet hij eens weten zo te willen schilderen dat ‘je van veraf verf ziet, en dat het dichtbij echt iets is.’ Zoals de bloemenzeeën van Monet.
De eerste keer dat Van Vught in Espace Enny exposeerde, was tijdens de eerste etappe van Ware Aard. Daar waren vooral schilderijen te zien waarop vooral bloem- en plantachtige vormen de hoofdrol spelen, die vanuit de verf tevoorschijn komen. Die vormen – figuratief en toch een beetje abstract – spreken direct tot de verbeelding, en roepen prettige vragen op. Wat doen die rode vlekjes in de hoek? Kijken we naar een struik of naar bloemen die op het water drijven? Of je ziet hoe aan wat bloemenstelen líjken te zijn, welhaast dierlijke haartjes groeien.
Van Vught woont en werk in Goirle (dat aan Tilburg grenst), en studeerde in Breda. Samen met vier andere kunstenaars werd hij tot de Tilburgse School gerekend, die tot 2006 bestond. Met een van de andere leden, Ronald Zuurmond, exposeert Van Vught geregeld, onder meer tijdens Ware Aard bij Galerie Espace Enny. Werk van Van Vught is opgenomen in de collectie van verschillende musea, waaronder De Pont, het Rijksmuseum en het Catharijneconvent.
Voor meer informatie of werk, kijk dan op www.reinoudvanvught.nl