Geef kunstenaar Sibyl Heijnen (1961) een vel papier en ze begint daarmee te wringen en te draaien, heeft ze weleens verteld. Dat is eigenlijk ook de basisbeweging en bij uitbreiding zelfs basishouding in haar werk: materialen die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn te transformeren door ze te draaien, buigen, wringen en vouwen. Aanvankelijk werkte ze met textiel, waar ze expressieve sculpturen en installaties mee maakte. Later kwamen daar nog andere onverwachte materialen bij, zoals kunstgras, en rubber, al dan niet in combinatie met bladgoud. Een constante is de tactiele en fysieke uitstraling, waarin niet alleen het materiaal schittert, maar ook de beweging. Dat komt niet alleen naar voren in haar grote(re) installaties waarmee ze veel bekendheid vergaarde, maar tevens voor haar kleinere autonome werk en haar sieraden.
Heijnen woont en werkt in Almelo. Haar werk is vaak bekroond en was in binnen- en buitenlandse musea en galerieën te zien, waaronder in New York, Kyoto en Venetië. Er is veel over haar geschreven, ook door Engels- en Japanstalige curatoren en critici, die vanuit verschillende (kunsthistorische) invalshoeken grip proberen te krijgen op haar bijzondere kunst. Heijnen ontwikkelde voor de uitwerking van haar ideeën een complex scheppingsproces waarin intuïtief handelen en conceptueel denken verenigd zijn.
Zelf noemt Heijnen haar werk tekenen in de ruimte. Haar rubberen ‘tekeningen’ bijvoorbeeld willen maar niet tweedimensionaal blijven, maar bewegen zich deels van de muur af. Moet je dit een tekening noemen, een sculptuur, of misschien zelfs een installatie? Maar maakt zo’n classificatie eigenlijk uit? Uiteindelijk gaat het om het kijken: naar de beweging, naar het materiaal, maar ook naar de (expositie)ruimte die daarna minder vanzelfsprekend is geworden. Heijnens grote, drukbezochte solotentoonstelling in het National Museum of Modern Art, Kyoto heette Look! Sibyl Heijnen – een titel die enthousiasme uitstraalt, maar ook een gebod bevat. Sibyl Heijnen pakt de blik van de toeschouwer en draait en buigt dat andere kanten op.