Passenger Terminal, Piet Heinkade 27, Amsterdam
Standnummer 14
Deelnemende kunstenaars
Barbara Broekman, Esther Velzeboer, Frank van Hemert, Lys Vosselman
en C.A. Wertheim.
Merel van den Nieuwenhof
Op vrijdag 16 en zaterdag 17 januari is van 16.00 tot 17.30 Merel van den Nieuwenhof aanwezig en zij vertelt over de geëxposeerde kunstwerken en over de kunstenaars.
Barbara Broekman toont een aantal werken uit het kunstwerk ‘Mijn Stad: een feest van verscheidenheid’. 179 nationaliteiten verbeeldt in 179 afzonderlijke jacquard geweven panelen met een verbeelding van een detail van het land van herkomst. Uit de serie ‘My Family’ wordt het werk ‘Else en Bar’ geëxposeerd, uitgevoerd in ‘zwart-wit’, in een handgeborduurde techniek. Van dichtbij is het handschrift van de (mannelijke) borduurders die het werk hebben gerealiseerd, overheersend. Een kronkelend lijnenspel maakt de werkwijze zichtbaar en maakt tegelijk het beeld bijna onzichtbaar.
Frank van Hemert Wie het oeuvre van Frank van Hemert volgt, weet dat deze kunstenaar voortdurend op zoek is naar confrontatie en emotie in zijn beeldend werk. De indrukwekkende schilderijen- en tekeningenseries met als titel o.a.: Secret Survivors, Und die Frauen warten, Hölderlin Türme, Healing me Healing you leverden daarvan al het bewijs. Nu bij REALISME 15 wordt voor het eerst werk getoond uit de nieuwe serie ‘voor Pina Bausch’. Van Hemert werkt emotioneel en krachtig. Zichtbare sporen van de wijze waarop de verf op het doek is neergezet, uitgevloeid of erop is gesmeten en uitgewreven. De verf is bovendien op talloze plaatsen opgeladen met een erotische gloed die bijdraagt aan de indringende aanwezigheid van de schilderijen van Van Hemert.
Esther Velzeboer, beeldhouwer, heeft nieuwe werken gemaakt vanuit de fascinatie voor het blok marmer. Het blok met een vaag idee. De maten van het blok bepalen of het idee verder uitgewerkt kan worden en wordt een model gemaakt. Dan volgt het ‘echte’ meten. Weten hoe de lijnen lopen, waar de volumes zitten. Daarna begint het zagen, hakken, schuren, polijsten. Als laatste worden de ontbrekende delen gekleid, bevestigd en opnieuw schuren en polijsten. Werken met marmer is zeer tijdrovend. Kunst en vakmanschap.
Lys Vosselman ‘Het moet wel esthetisch zijn wat ik maak. Ik wil me hullen in schoonheid’ zegt Lys over haar werk. In de natuur is niets zeker, ook niet in de menselijke natuur. Kracht en schoonheid staan naast dood en ziekte. Dat is het raadselachtige van het leven en dat is wat Lys in haar schilderijen wil uitbeelden. Ze toont de kijker een subtiele versmelting van vergankelijkheid en intimiteit.
C.A. Wertheim Vanaf 1983 maakt C.A. Wertheim al zelfportretten. Voor deze portretten maakt ze gebruik van de meest uiteenlopende, alledaagse materialen, zoals deksels, doppen en verpakkingen. Deze overblijfselen van het dagelijks leven, in combinatie met op stof of papier gedrukte, getekende of geschilderde gemanipuleerde beelden van haarzelf, worden getransformeerd tot fantasievolle en speelse collages. Het werk van Wertheim kenmerkt zich in een zeer persoonlijk en soms ook humoristisch hergebruik van bestaande beelden en materialen.