Ware Aard etappe 1

20 maart
t/m
24 april
2016

AUTHENTICITEIT OORSPRONKELIJKHEID WAARACHTIGHEID

Van maart tot september 2016 is er een bijzondere expositie te zien bij galerie Espace Enny in Laag-Keppel. Er is namelijk voor de vorm van een tentoonstellingenreeks gekozen. In vier etappes wordt werk van ruim vijftien kunstenaars getoond. Voor de keuze van hun werk zijn de volgende themawoorden aangehouden: uniciteit, authenticiteit, oorspronkelijkheid en waarachtigheid. Telkens ziet u verschillende kunstenaars exposeren die duidelijk een eigen stijl hebben, maar van wie het werk ook goed bij elkaar past. Daarnaast blijven er steeds één of twee werken per kunstenaar achter, voor het afsluitende overzicht waarin alle exposerende kunstenaars een plaats krijgen. Dat overzicht is te zien van 3 juli t/m 3 september 2016.

Zondag 20 maart 2016 om 15.00 uur heeft Raymond van den Boogaard, redacteur NRC handelsblad, etappe 1 van de tentoonstelling geopend.

Download hier de uitnodiging

Download hier de tekst van Adriaan de Regt tijdens de opening

Interviews met deelnemende kunstenaars
In verband met de expositie plaatsen we een aantal interviews met deelnemende kunstenaars op de website. We spreken ze onder meer over wat hun werk bijzonder of zelfs uniek maakt, en aan welke kunstenaars ze zich verwant of schatplichtig voelen.
• Emmy Bergsma
• Reinoud van Vught
• Hannah Vosseberg
• Barbara Broekman
• Carina Ellemers
• Julius Thissen

Het concept voor de expositie komt van Adriaan de Regt (voormalig directeur van het Stedelijk Museum Zwolle). Hij, en velen met hem, hebben moeite met het begrip ‘waarheid’. Er is volgens hem niet zoiets als ‘de waarheid’; eerder iets als ‘een (eigen) waarheid’ waar je in gelooft. Kunstenaars bijvoorbeeld geloven in hun eigen waarheid, die je ook kunt omschrijven als identiteit, uniciteit of authenticiteit. Eind 19e eeuw werd het belangrijk om niet meer de klassieken na te volgen, maar een eigen stijl te ontwikkelen, om eigen te zijn. Uiteindelijk was er eind 20e eeuw geen grote, overkoepelende stijl meer, zoals u bij galerie Espace Enny zult zien. Maar dat wil niet zeggen dat kunstwerken eilandjes blijven en geen onderlinge relaties aangaan, integendeel. U bent van harte uitgenodigd om die relaties zelf te onderzoeken.

Etappe 1 • 20 maart t/m 24 april
Carina Ellemers, Barbara Broekman, Emmy Bergsma, Hannah Vosseberg, Juliette Thissen en Reinoud van Vught

Etappe 2 • 1 mei t/m 29 mei
Karin Bos, Edith Meijering, Meike Martijn, Karola Pezarro en Ronald Zuurmond

Etappe 3 • 5 juni t/m 3 juli
Harry Vandevliet, André Geertse, Bob Pingen, Elke Baggen en Elsbeth Ciesluk

Etappe 4 • 10 juli t/m 21 augustus
De laatste etappe is een overzicht met werk van alle deelnemende kunstenaars.

Hou de website in de gaten voor meer informatie over het programma en de afzonderlijke etappes.

Carina Ellemers (1965) werd geboren in Amsterdam en ging daar naar de Rijksakademie van beeldende kunsten. Tijdens haar tijd daar raakt ze ‘gefascineerd door de kwetsbare schoonheid van het schilderslinnen. Schilderslinnen gezien als textiel herinnert je aan stoffen die de huid bedekken; aan kleding, aan stof waar je tussen slaapt en die je warm houdt; ze voelen vertrouwd aan. Die alledaagsheid en aanlokkelijke intimiteit heeft ook andere stoffen als katoen, badstof, Indiase stoffen in mijn werken gebracht.’ Door die materialen aan elkaar te naaien maakt ze abstract aandoende kunst, waarbij ze zich ook laat inspireren door eerdere kunstenaars als Matisse en Malevitch. www.ellemers.com

In haar werk stuurt Barbara Broekman (1955) aan op een rechtstreekse confrontatie met de zintuigen. Het grote formaat, de diepe kleuren, de suggestie van beweging en de tastbaarheid van het materiaal roepen een sensuele ervaring op. Broekman volgde de specialisatie Textiel Monumentaal op de Rietveld Academie en het Master of Arts-programma aan het California College of the Arts in Berkely. Voor haar monumentale werken maakt ze overwegend gebruik van textiel. Ze snijdt daarbij onderwerpen aan waar wij tegen aan lopen in het dagelijkse bestaan, zoals liefde, dood, geboorte, verlies en de verhouding tussen de seksen. www.barbarabroekman.nl

Emmy Bergsma (1960) tekent: zowel werk van monumentaal formaat, als intiem, klein werk. Ze laat zich inspireren door de plantenwereld, en door de relatie tussen mens en flora. Welke verschillen zijn er tussen hen, en welke overeenkomsten hebben ze? (On)kruid dat alle kanten op groeit fascineert haar, maar ook tuinen waarin de mens ingrijpt in de natuur. Zo heeft ze Adam getekend, de eerste tuinman die in een paradijs leefde waarin mens en plant gelijke zijn. Ze studeerde aan de AKI in Enschede en studeerde af aan de afdeling Monumentale Vormgeving, in de vakgroep Gemengde Media. www.emmybergsma.nl

Hannah Vosseberg studeerde vorig jaar af aan de kunstacademie ArtEZ in Arnhem. Ze werkt met verschillende kunstvormen en maakt films, foto’s, tekeningen, sculpturen en schilderijen. De Affordable Art Fair tipte haar als ‘Ongekend Jong Talent’, en ook bij anderen viel ze op als veelbelovende kunstacademiestudent of –afgestudeerde. Ze richt zich op de relaties tussen het natuurlijke en het kunstmatige: blijven zij tegenstellingen, of kunnen ze ook verbroederen? www.hannahvosseberg.com

Julius (voorheen Juliette) Thissen studeerde af aan kunstacademie ArtEZ in Arnhem. Zijn werk bestaat uit performances, fotografie en film. Daarnaast maakt hij crossovers naar de modewereld. Hij bevraagt identiteit, genderrollen, zijn eigen seksualiteit en sociale etiketten. Als afstudeerproject speelde hij acht maanden lang een stereotype sportschoolmacho, een man dus, ‘om te onderzoeken hoe het man-vrouwspectrum in elkaar steekt.’ Hij knipte haar lange haar af, droeg geen make-up en vrouwelijke kleding meer, en sportte acht uur per week met een personal trainer. Zijn afstudeerwerk viel op én viel in de smaak. In Espace Enny zal hij een film over het project laten zien. studiojuliusthissen.com

Werk van Reinoud van Vught (1960) is onder meer opgenomen in verschillende museumcollecties: De Pont (Tilburg), het Catharijneconvent (Utrecht) en het Rijksmuseum zijn daar maar enkele van. Het belangrijkste thema in zijn kunst is het schilderen zelf. In zijn oeuvre komen verschillende schilderstijlen samen, vaak zelfs op één en hetzelfde doek. Bovendien laat hij zich inspireren door de eigenschappen die verf en drager al van zichzelf hebben. Hij is weliswaar de schilder, maar laat ook de verf zelf veel doen. www.reinoudvanvught.nl